Kejatuhan Harga Emas Menurut Robert Kiyosaki

Robert Kiyosaki adalah pengarang buku terlaris, 'Rich Dad, Poor Dad'. 'Rich  Dad, Poor Dad' telah diterjemahkan ke 100 bahasa dan dijual lebih 26 juta naskhah seluruh dunia.
Saya tidak ingin menjual, saya menanti untuk membeli lebih emas dan perak jika harganya terus jatuh.
Robert Kiyosaki
Robert telah mengulas tentang kejatuhan harga emas yang berlaku dalam bulan ini. Ada dua faktor yang menyebabkan harga emas jatuh.

Pertama, price correction. Emas telah berada dalam bull market sejak 10 tahun yang lalu, jadi harganya perlu jatuh. (Bull market ialah pasaran yang uptrend. Harganya sentiasa naik atau dijangka naik). 

Kedua, kenaikan kadar faedah (interest rate) bon di pasaran Asia (Asia adalah pembeli emas terbanyak, dengan kehadiran pembeli emas terbesar China & India).  Tidak ramai yang menyukai emas dan perak kerana tiadanya kadar faedah. Jadi apabila kadar faedah jatuh, harga emas dan perak naik, maka pelabur akan beralih kepada emas dan perak. Sekarang, kadar faedah di Asia meningkat mendorong sesetengah pelabur emas beralih kepada bon.

Ramai beranggapan gelembung buih (bubble)** China akan meletup dalam pertenggahan atau lewat 2011. Sekiranya buih China meletup, dunia juga akan meletup. Kerana itulah mereka meningkatkan kadar faedah untuk meredakan spekulasi.

Menurut Robert, dia percaya ekonomi dunia akan kekal utuh untuk sekurang-kurang 10 tahun lagi. Maka, beliau memberi galakan supaya sentiasa memberi perhatian kepada harga emas, perak, minyak, makanan dan kadar faedah. "Saya lebih mempercayai harga-harga tersebut berbanding kata-kata pemimpin kita," Robert.
Saya lebih mempercayai emas dan perak daripada mempercayai janji-janji politik.
Terjemahan dan rujukan: Klik untuk baca..

** Gelembung buih sesuatu barang terjadi apabila harganya melambung di pasaran. Apabila permintaan (demand) sesuatu barang tinggi, harga barang tersebut akan melonjak naik. Harga yang melambung ini menyebabkan asset itu menjadi buih (bubble).
Thanks for your comment